Racen

Formule 1

In 1964 deden we de wereld versteld staan met onze eigen F1-raceauto. In 1965 lieten we zien dat we een winnaarsmentaliteit hadden.

Modellen vieren Honda's eerste Formule-1-overwinning.

Onze eerste geblokte vlag van de Formule 1

De motor van de RA 272 Formule-1-auto was gebaseerd op technologieën van onze racemotoren.

Het ging om een 1,5-liter V12-motor – eigenlijk niets anders dan twaalf 125 cc TT-motoren, geplaatst in een V-vorm! We hebben de motor overdwars in het chassis geplaatst, wat ook iets compleet nieuws was in die tijd.

Op 24 augustus 1965, het tweede jaar dat we deelnamen aan de competitie, namen we tijdens de Mexicaanse Grand Prix plaats aan de start, met coureur Richie Ginther achter het stuur van de RA 272. Zou onze geavanceerde nieuwe motor- en chassisontwerp het verschil maken? Dat deed het zeker. We behaalden onze eerste overwinning in formule 1.

Onze winnende formule voor de Formule 1

In 1989 won Ayrton Senna de wereldtitel en behaalde Alain Prost de tweede plaats – een Honda een-tweetje!

Dit was het eerste seizoen na de introductie van de nieuwe motorregelgeving, met een overgang van turbo- naar atmosferische motoren.

McLaren-Honda was winnaar van het seizoen met het recordaantal van 11 overwinningen op rij. Dat was goed genoeg om ook het wereldkampioenschap voor fabrikanten op onze naam te schrijven.

Racetechnologie op de weg

Net zoals hij ervoor zorgde dat McLaren-Honda zich het F1-podium toe-eigende, hielp Ayrton Senna een handje mee bij de ontwikkeling van het prototype van de op de F1 geïnspireerde Honda NSX.

Een superlicht chassis

De carrosserie, het chassis en de wielophanging waren allemaal gemaakt van aluminium. De 3-liter V6-motor met 24 kleppen (VTEC) en 274 pk is geplaatst in het midden, net zoals in een Formule-1-auto.

Een goede eerste indruk

Onthuld op de Chicago Motor Show in 1989, was dit een auto die onmiddellijk vergelijkingen trok met Ferrari – zowel vanwege zijn looks als zijn prestaties.

Een nieuwe generatie motoren

De krachtige 3-liter V6-motor was onze eerste commercieel geproduceerde motor die over racetechnologie beschikte - onze succesvolle VTEC. We hebben de motor overdwars in het chassis geplaatst, wat ook iets compleet nieuws was in die tijd.

Type R

De pittigste hatchback is niet ver afgedwaald van het circuit.

De Type R is helemaal terug te voeren naar de RA 272 Formule-1-auto, die als eerste Honda een Grand Prix won. Deze geweldige auto, gehuld in kampioenswitte lak, weerklinkt in al onze Type R modellen die we gemaakt hebben. De ‘R’ staat voor racen, en werd voor het eerst gebruikt voor de Honda NSX Type R in 1992. Daarna hebben we er nog een aantal geproduceerd. Elke introductie is een feestelijke gebeurtenis, en de nieuwste versie waar we het legendarische embleem op kunnen plakken, de Civic Type R, rijdt in 2015 op de weg.

Het legendarische rode embleem van onze Type R - het symbool voor ons racemonster op de weg.

De andere kant van Honda: de Civic Type R, gepresenteerd in 2015.

Honda winnaar van de World Solar Challenge

Onze winnende combinatie? De kracht van dromen en de kracht van de zon.

In november 1996 vertrokken 46 auto's op zonne-energie uit Darwin, op weg naar Adelaide, zo'n 3.000 km zuidwaarts. De eerste auto die in Adelaide aankwam, de Honda Dream, vestigde een nieuw record met een gemiddelde snelheid van 89,9 km per uur verspreid over de vier dagen.

De race van nu

We hebben altijd geracet, en we zullen altijd blijven racen.

Honda is nu een van de topteams in het WTCC (World Touring Car Championship), en in 2015 staan we weer aan de start van de F1.

Alle wedstrijden waaraan we deelnemen - of we nu wel of niet de geblokte vlag binnenhalen - zijn een overwinning voor Honda, omdat elke keer dat we kunnen racen, we weer iets nieuws leren over onze auto's. En wat we leren, passen we toe op de Honda auto's waar u in rijdt.